Een paar Franse Empire verguld en gepatineerd bronzen sculpturale kandelaars, circa 1800
Omschrijving
De kandelaars
Beide kandelaars hebben gepatineerde putti die drie kaarsenhouders in de vorm jachthoorns boven hun hoofd houden. De rechter putto met een knie op de kop van een zwijn, de linker putto met een knie op de kop van een hert. Geplaatst op achtkantige getrapte gepatineerde basementen met aan de voorzijde een zeer fraai hogreliëf van Nike. Op de hoeken aan de voorzijde zijn reliëfs van staande flambouwen aangebracht. Aan de zijkanten monturen van een leeuwenvel met een knuppel, de attriburen van Hercules. De voet heeft onder een fraai geciseleerde sierrand met gestileerde bladeren. Het bronswerk is van een uitmuntende kwaliteit. De putti met jachthoorns en knieën op de dierenkoppen symboliseren waarschijnlijk ‘de jacht’.
Keizerlijke kwaliteit
Tsaar Paul I van Rusland en zijn vrouw Maria Feodorovna hadden grote voorliefde voor de Franse ‘Objects d’art’ die zijn o.a. hadden gezien tijdens een bezoek aan Parijs in 1782. Tussen 1798 en 1799 kocht hij meer dan vijfhonderd decoratieve bronzen objecten. Zijn architect Vincenzo Brenna moest voor de Tsaar bij Franse handelaren aankopen doen voor de inrichting van Château Michel. In een beschrijving van aankopen bij André Scholtzen van 13 Augustus 1798 is er sprake van; girandoles à trois lumières représentant des Enfants nus portant des cors de chasse formant trois bobèches dorées au mat sur des piédouches de même garnis d’attributs de chasse.
De collectie van het Château Michel werd al snel na de dood van Paul I in 1801 verspreid over het Winter Paleis, Het Strelna Paleis, het Tauride Paleis en het Pavlovsk Paleis. Momenteel is er nog een vergelijkbaar paar kandelaars in het Pavlovsk Paleis. Van deze zeldzame kandelaars waren er paren in de Sigismond Bardac Collectie en de Eleanor Post Close en Antal Post de Bekessy collectie.