Een Zwitserse Nicole Frères palissander cilinder speeldoos met aria’s van Mozart, circa 1860.
Omschrijving
Het mechanisme
Het messing mechanisme is gestempeld NICOLE FRERES A GENEVE 37407 en wordt opgewonden met een sleutel aan de zijkant. Het speelt één van acht melodieën met een 33.5-cm lange gepende cilinder op een stalen kam die eveneens gestempeld is NICOLE FRERES. Aan de zijkant zijn drie hendels. De eerste stopt de speeldoos direct als deze speelt en men dus de muziek meteen wil stoppen. De middelste hendel is voor start en stop. De speeldoos stopt dan aan het einde van de melodie. De achterste hendel is voor het laten repeteren of wisselen van de melodie.
De palissander kist
De rechthoekige kist heft een deksel dat gefineerd is met palissander en biesinleg. In het midden is een ornament met loofwerk, honden en een cartouche aangebracht. Aan de zijkant zit een klepje waarachter de hendels zitten en de opwindas. Aan de binnenzijde van de deksel is de melodiekaart aangebracht die ook gemerkt is NICOLE FRERES GENEVE 37407.
Het programma
1. Notte e Giorno Don Juan Mozart
2. La ci darem la mano Don Juan Mozart
3. Vedrai carino Don Juan Mozart
4. Il mio Tosoro Don Juan Mozart
5. De miei bollenti Traviata Verdi
6. Wilden Rosen Polka Labitzky
7. La Rose Mousseuse Valse Labitzky
8. The Chatterbox polka Koenig
De makers Nicole Frères
Nicole Frères moet rond 1815 – 1820 gesticht zijn, echter de productie kwam pas rond 1825 flink op gang. Twee broers Pierre Moïse en David Elie waren de drijvende krachten terwijl een derde broer Auguste Raymond er ook een tijd gewerkt heeft. Een zoon van David Elie genaamd Pierre François Emile Nicole (1835 – 1910) neemt geleidelijk de leiding van het bedrijf over als zijn ooms en vader ouder worden. In 1884 zal M.E. Brun de zaak overnemen en onder de originele naam voortzetten tot in de 20e eeuw.
Nicole Freres speeldozen worden erg gewaardeerd door kenners door hun goede tot zeer goede kwaliteit. Zowel het technische gedeelte als de klank van de kam(men) en de melodiezetting zijn meestal van hoge kwaliteit. Lit. Witteloostuijn en Maas, Muziek uit stekels en gaten, pp. 303- 310.